2007. augusztus 17., péntek

4. szép szavak

Nemrég egy eléggé közismert személyiség blogját böngészve követtem figyelemmel két hozzászóló elég heves, és néha - szerintem fölöslegesen - túl személyeskedőbe is áthajló vitáját, amit - azt hiszem - nyugodtan minősíthetnék veszekedésnek is. Aztán egy adott pillanatban - nem kis meglepetésemre - a szerintem "támadottnak" leginkább minősíthető (magyarországi) fél felajánlotta (erdélyi) "támadójának", hogy segít beszerezni neki egy könyvet, ráadásul ingyen, majd hozzáfűzte: ez az ajánlat szól minden e blogot olvasó, és az itt olvasottakhoz hozzászóló személynek.
Ez a gesztus nagyon tetszett (ha egészen őszinte akarok lenni, el kell ismernem, hogy meg is hatott), és - mivel az ajánlattevés nekem is szólt - pár szóban értékeltem azt (leírva, hogy az ajánlat akkor is ugyanilyen értékes lenne számomra, ha nem volna anyagi vonzata, mert szerintem nem a segítség konkrét formája a lényeg, hanem ami mögötte van).
"Köszönöm a szép szavakat" - írta visszajelzésében az illető.
"Szép szavak" - mit jelent? - gondolkodtam el a kérdésen. Elolvastam szavaimat, de ezúttal mindenikere külön-külön figyelve, és megállapítottam, hogy semmi rendkívüli, vagy kirívó szépség nincs bennük egyen-egyenként. Tehát: a kontextusba helyezés, az összerakás módja, a sorrend, s az ebből adódó jelentés a meghatározó - fedeztem fel a spanyol viaszt :))).
Ettől függetlenül vannak önmagukban is szépnek minősíthető szavak (?).
Paul Valéry a következőket tartotta a francia nyelv legszebb szavainak: pure, jour, or, lac, pic, seul, onde, feuille, mouille, flute (vagyis: tiszta, nap, arany, tó, hegyfok, egyedül, hullám, levél, csermely, fuvola). Nyilván nem véletlen, hogy a francia szót is leírom, hiszen szerintem nemcsak a jelentést, hanem a kiejtéskor jól érvényesülő muzikalitást is figyelembe vehette.
Kosztolányi szerint a következők a magyar nyelv legszebb szavai: láng, gyöngy, anya, ősz, szűz, kard, csók, vér, szív, sír. Nyilván a szavak szépségének megállapítása - mint sok minden más is - szubjektív alapon történik, ezért mindenki számára más és más szavak minősülhetnek a legszebbeknek, vagy különböző dolgokat jelenthetnek (lásd Hervay Gizella "vonat" és "tej" szavakra vonatkozó sorait).
Örülnék, ha véleményedet megosztanád velem / velünk is: szerinted melyek a magyar nyelv legszebb szavai? Milyen alapon döntötted el, miket vettél figyelembe: hangzást, jelentést, stb. vagy vannak olyan szavak, melyek számodra gazdagabb (esetleg érzelmi) jelentéstöltettel rendelkeznek, mint mások számára, mert......(miért?).

Címkék:

2 megjegyzés:

Időpont: 2007. szeptember 21. 10:30 , Anonymous Névtelen írta...

"nagyot dalolt a név zenéje bennen"

"a hallgatózó kert alól a fa az űrbe szimatol"

"ősz húrja dong, jajong, busong a tájon, ont monoton bút konokon és fájón"

csillámlik, rezzen, pattan, leng, ring. (érzékelést kifejező szavak, és a dallamot szeretem bennük. bocs az esetleges pontatlan idézetekért, lusta voltam utánanézni, csak emlékezetből)

apropó, nincs kedved irodalmi blogot szerkeszteni? mert egy fél éve nekifogtunk, de úgy tűnik, akiket akkor hívtam, kicsit kimerültek. a blog a beszédtöredékek (www.toredekek.wordpress.com), és ha igen, keress meg a mezeinelli yahoo-id-n.

 
Időpont: 2008. április 9. 6:02 , Blogger Éosz írta...

Jaj, Nelli! Én csak most fedeztem fel ezt a bejegyzésedet! Sajnálom, de ugyanakkor örülök is neki (ha érted, mire gondolok):-). Kössssz!

 

Megjegyzés küldése

Feliratkozás Megjegyzések küldése [Atom]

<< Főoldal