2007. október 17., szerda

13. az én 7 csodám

Nos, abban a megtiszteltetésben részesültem, hogy Edó meg Nelli felkért: példájukat követve azonosítsak 7 román/romániai dolgot, ami szerintem csodaszámba megy. Próbáltam elvonatkoztatni az általuk leírtaktól, és igyekeztem úgy összeállítani a listát, hogy ne ismételjem a már említetteket, de ez nem sikerült teljes mértékben, amiért már előre elnézést kérek. S még mielőtt rátérnék a felsorolásra, megjegyzem, hogy a listám nem feltétlenül tükröz fontossági sorrendet, kivéve az első „csodát”, ami szerintem valóban „lekörözi” az összes többit.
Most pedig következzen a lista:
1.) Románia 2007. január 1-i EU-csatlakozása (és nem integrációja, ami hosszabb folyamat eredménye lesz, és a jövő titka, hogy mikor fog lezárulni. Legalább ilyen nagy csoda lesz az is, ha az európaiak által szabott 1 hónapos határidőn belül sikerül behozni a mezőgazdaság terén felhalmozott lemaradásokat, és ennek következtében elkerülhetjük a védzáradék alkalmazását, és szerintem ugyanez a helyzet az igazságügy területén is). Annak, hogy ez a csodaszámba menő esemény mégis bekövetkezett, nyilván sok politikai, gazdasági stb. magyarázata van, de ezekre most nem térek ki (hadd ne oszlassam szét a csoda varázsát, vagyis Lucian Blaga szavaival élve: „eu nu strivesc corola de minuni a lumii” :-)) ).
2.) A Balkán sajátos világa, és ezen belül Bukarest, amely a mindenféle lehetőségek városa (értsd: bármikor bármi megtörténhet pozitív és negatív értelemben egyaránt, olyannyira, hogy Alice csodaországa néha holmi kis hétköznapi porfészeknek tűnhet az itteni eseményekhez viszonyítva. Erről már Edó is írt).
3.) Mircea Cărtărescu és Ioana Pârvulescu egyetemi előadásai (más neveket is sorolhatnék itt most a román tanszék(ek) „legjei” közül, de számomra ők voltak a „leglegek”.
4.) Kolozsvár, éjszaka a Feleki tetőről nézve (ez nyilván nagyon szubjektív megítélést tükröz - akárcsak a többi is -, de hát senki sem „kötelezett” / kért arra, hogy általános érvényű szentenciákat, axiómákat fogalmazzak meg). Még gyorsan hozzáteszem: tudatában vagyok annak, hogy e városnak ennél sokkal nagyobb érdemei is vannak, de ezek számbavételét és felsorolását a kolozsváriakra bízom.
5.) A bukaresti kulturális élet. Ez megér egy külön említést, s talán külön kiemelném a színházakat, valamint a mostanság nemzetközi szinten is elismert rendezőket: Cristi Puiut, Cristian Mungiut, Cristian Nemescut - ez utóbbi, sajnos, már halott -, és filmjeiket. (Mindhárom Cristi :-))) ) . És szinte elfelejtettem, de ide kívánkozik Corneliu Porumboiu neve is.
6.) Szeben
7.) A moldovai templomok, kolostorok.

Címkék:

9 megjegyzés:

Időpont: 2007. október 18. 0:09 , Anonymous Névtelen írta...

köszi-lánkok. :)

egyre jobban szeretnék bukiba menni kicsit lakni.

 
Időpont: 2007. október 18. 1:38 , Blogger Éosz írta...

Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

 
Időpont: 2007. október 18. 1:42 , Blogger Éosz írta...

Hát gyere! Mi Edóval (s talán nem csak vele) nagyon várunk. Remélem, az ő nevében is beszélhetek. Ugye, Edó?

Az eltávolított megjegyzés a sajátom volt: valamit elírtam, és most kijavítottam.

 
Időpont: 2007. október 19. 2:51 , Blogger márta írta...

Az 1. és 4. ponttal egyetértek, a többiről nem nyilatkozom, mert még nem láttam. Hú, ezen a 7 csoda dolgon érdemes elgondolkodni. Jó ötelt.

 
Időpont: 2007. október 19. 3:14 , Blogger Éosz írta...

mártinak: ezúttal továbbadom a kapott labdát, és megkérlek rá, hogy te is állítsd össze a magad Romániával kapcsolatos "hétcsodás" listáját (még akkor is, ha néhány éve már "elhúztál" innen. Nem baj az, ha régebbi dolgokat említesz), és - miért ne - a magyarországit is.

 
Időpont: 2007. október 19. 3:15 , Blogger Éosz írta...

nellinek: ha a bukiba lakni költözés nem is jön össze, azért látogatóba is szívesen látlak 1-2 napra, vagy amennyire akarsz:-)

 
Időpont: 2007. október 19. 4:12 , Blogger márta írta...

Kösz a labdát! Olyan vágyakozva néztem, hogy kitaláltad a gondolatomat! Meg fogom írni. :)

 
Időpont: 2007. október 19. 4:28 , Blogger Éosz írta...

"Olyan vágyakozva néztem, hogy kitaláltad a gondolatomat!"

:-))))))))))))))))

 
Időpont: 2007. október 22. 2:30 , Blogger edo írta...

ja, én már mondtam Nellinek, hogy jöjjön ide csudálkozni, de máshol tátja a száját.
mi azért kivárjuk :)

 

Megjegyzés küldése

Feliratkozás Megjegyzések küldése [Atom]

<< Főoldal