2008. január 10., csütörtök

14. Az amerikai választások margójára

Prodán Márta blogján (prodanmarta.blogspot.com) vita kerekedett a Nagyon érdekesen alakul című bejegyzéssel kapcsolatosan, mely az amerikai elnökválasztásokról szól. Ehhez lenne néhány megjegyzésem az eddigiek olvastán:


(Csak mellékesen: Nem vagyok én biztos abban, hogy "Isten nem környezetvédő". Szerintem a Bibliából éppen az tűnik, ki, hogy mennyire gondja volt/van mindenre, beleértve a természetet is, és azt hiszem, hogy ha környezetünkhöz az Ő elvei szerint viszonyulnánk, most nem kellene egy egész sor jelenlegi környezettvédelmi problémával szembesülnünk).

És akkor most vissza a vitára:
Oszkárnak: Kicsit sántít az az érv, hogy "mert a Biblia szerint ezelőtt x évvel így volt, most is így kell legyen". Ugyanis a Bibliában nagyon sok olyan dolgot találunk, amiket azóta a "legeslegkeresztényebb" keresztények sem tesznek ma már úgy. Pl. a mai keresztények - régi "jó szoláshoz" híven vajon - miért nem zárják ki templomaikból a nőket, hiszen tudjuk, hogy a Jézus-korabeli zsinagógákba a nők nem is mehettek be az istentisztelet tulajdonképpeni helyszínére, márpedig a kereszténység "alapja", Jézus, zsidó volt, ugyebár (nem tudom, hogy ez így van-e most is a zsidóknál).
Egyébként a "mindig" szó szerint azt jelenti, hogy "mindig", amibe semmiféle kivétel sem fér bele, még egyetlen egy sem. Ha egy jelenségre nézve vannak kivételek (bármilyen elenyésző számban is), arra már nem modható, hogy "mindig". Legfennebb az, hogy "általában", ami azért nem ugyanaz. És végül egy személyesebb megjegyzésem hozzád: azt hiszem, adventista vagy, de ha tévedek, tekintsd semmisnek a most következő megjegyzésemet: vajon Isten miért választotta Ellen G. White-ot az advent nép vezetőjéül (pedig nem is a "profán" politikáról, hanem a keresztény szempont szerint "szentebb" vallási "vezetésről", vagyis a prófétaságról volt szó). Nem volt egyetlen erre méltó férfi sem az egyházban? Ha nem volt, ez eleve cáfolja azt, hogy a férfiak férfi-mivoltuktól fogva méltóbbak lennének erre. Ha meg volt, vajon Isten miért szegte meg saját "elveit", s ha megszegte, ő is bűnt követett el???

Meg aztán: a politikának manapság semmi köze sincs a keresztényi/bibliai elvekhez. Nem mondom azt, hogy esetleg nem jönne jól néha, ha lenne, de sajnos, ez a két dolog már annyira távol áll egymástól, mint ég a földtől, sőt, manapság egy igazi keresztény meggyőződésű és bibliai elveket valló politikusnak esélye sem lenne labdába rúgni, vagy a "víz felszínén" maradni. És ezt onnan tudom, hogy munkámnál fogva az átlagnál valamivel közelebb vagyok ehhez a szférához, és figyelemmel követem a politikai eseményeket, a kulisszák mögött zajlók egy (nagyon kevés) részét is beleértve, és amit tudok, attól már így is felfordul a gyomrom, és borzadva gondolok arra, mik lehetnek még, amikről nem is tudok.

Mártának: Nagyon aranyos és értékelni való emberke vagy, ami már többször is kiderült, így az amerikai választásokal kapcsolatos bejegyzésedből is, melyben Clintonra vonatkoztatva azt írod, hogy mindenki megérdemel egy második esélyt, és a megbocsátás fontossága, stb....Nos, én azt hiszem, hogy az elnökválasztás nem a választók keresztényi elveinek a tesztelésére szolgál, hanem ennél jóval több (kéne legyen). A megbocsátás gyakorlása, a második vagy akár n-edik esély megadása valóban a kereszténység fokmérője lehet a családi, baráti, szomszédi, munkahelyi, s még ki tudja, milyen viszonyok terén (nem hiába mondják, hogy olyan keresztény vagy, ahogyan viselkedsz a családtagjaiddal szemben). (Nem beszélve arról, hogy a családtagjaimat nem választhatom meg, de az elnököt jó esetben igen). Az államfői tisztség van annyira fontos, hogy arra a jelöltre adjam a szavazatomat, akit ennek betöltésére legalkalmasabbnak tartok, és ne kísérletezgessek azzal, hogy vajon az illető "megtért-e", megjavult-e közben vagy sem. Clinton szerintem nem azért nem érdemli meg a második esélyt "még felesége által sem", mert hibát követett el (lásd: szex-botrány), hanem azért, mert hazudott: utolsó percig és szemrebbenés nélkül tagadta a tényt, mindaddig, míg a bizonyítékokkal szemben már nem tehette tovább. (S akkor összeomlott, és egy idegileg teljesen kikészült és megalázott ember volt látható akkoriban órákon át a televíziók képernyőjén, amikor folyt a "vallatás", vagyis a részletek tisztázása, de ez itt most mellékes, bár i tudja? Lehet, hogy nem).

Zárógondolat: ha amerikai lennék, és szavazati jogom lenne Amerikában, biztosan nem az általam és mások által is említett felületes érvek alapján dönteném el, kire szavazzak, hanem komolyan érdekelne például minden jelölt eddigi politikai múltja, tevékenysége, megvalósítása; az, hogy mikor hogyan foglalt állást ilyen vagy olyan kérdésben, stb. Mivel mindezekkel nem vagyok tisztában egyik jelölttel kapcsolatosan sem, csak annyit mondhatok, hogy én még azért is a - hogy finoman fogalmazzak - "kisebbségi" jelöltnek szurkolok, bár nem nagyon hiszem, hogy lenne esélye elnökké válni, mert szerintem Amerika messze nem olyan demokratikus, mint amilyennek sokan hiszik.

Címkék: ,

16 megjegyzés:

Időpont: 2008. január 10. 5:24 , Blogger márta írta...

Csak a pontosság kedvéért másolom be az "Isten nem környezetvédő"-s dolgot, mert úgy érthetőbb: "Aztán Trout is mondott egy fontos dolgot. – Nézze – mondta –, én régebben nagy környezetvédő voltam. Jajveszékeltem azon, hogy az emberek helikopterekről automata fegyverekkel lövik a fehérfejű réti sast, és így tovább. De aztán abbahagytam. Van egy folyó Clevelandben, az olyan szennyezett, hogy körülbelül évente egyszer kigyullad. Régebben szinte belebetegedtem, de most már csak nevetek rajta. Amikor egy tartályhajó véletlenül beleengedi a rakományát a tengerbe, és elpusztít több millió madarat meg több milliárd halat, én azt mondom, “Éljen a Standard Oil", vagy aki éppen beleengedte. – Trout ünnepélyes mozdulattal fölemelte a kezét. – Koccintsunk Mobil olajjal!

A sofőr ettől kijött a sodrából. – Maga viccel! – mondta.

– Rájöttem – mondta Trout –, hogy Isten a legkevésbé sem környezetvédő, úgyhogy bárki másnak ezzel próbálkoznia szentségtörés és időpocsékolás. Látta már maga az Úristen valamelyik tűzhányóját, tornádóját vagy szökőárját? Mesélt már magának valaki a félmillió évenként megrendezett jégkorszakokról? Hallott már a szilfák gombás rothadásáról? Az aztán szép környezetvédő akció! Isten keze van benne, nem az emberé. Szerintem mire megtisztítjuk a folyóinkat, Isten fölrobbantja az egész galaxist, mint egy petárdát. " (K. Vonnegut, Bajnokok reggelije)
A dolgokat több szempontból is lehet nézni, és időnként mindegyik gondolatmenet logikus, hogy legyen, mivel bajlódjanak az emberek...:)

 
Időpont: 2008. január 10. 5:36 , Blogger Éosz írta...

Ha nem szennyeztük volna be folyóinkat, nem kellene a tisztításon törjük a fejünket, és sok természeti katasztrófának is mi vagyunk az oka, de hát mindig könnyebb másra kenni a dolgot, mint belátni, hogy marhaságokat csinálunk.
Az idézetet azért köszönöm.

 
Időpont: 2008. január 10. 5:49 , Blogger márta írta...

Azért írtam le, mert aki hivatkozott erre az idézetre, arra utalt, hogy ilyen logika szerint azt is ki lehetne következtetni a Bibliából, hogy Isten nem egyenlőségpárti. Pedig inkább az emberek nem egyenlőségpártiak.

 
Időpont: 2008. január 10. 6:00 , Blogger Éosz írta...

Jó, jó, persze, és így igaza is van az idézőnek, de én itt most nem is az idézet "használójára", vagy az ő érveivel, hanem az idézet tartalmával kapcsolatosan tettem megjegyzést. Egyébként egytértek.

 
Időpont: 2008. január 10. 8:08 , Blogger Laszlo írta...

1. Az Ellen G. White-os érvet nem fogadom el, mert nem ismerem el őt Istentől rendelt profétanőnek, s még az Adventista Egyházat sem Biblikus felekezetnek.

2. Igenis elismerem, hogy vannak dolgok, amik változnak a kúltúrával, de vannak dolgok, amik nagyon mereven változatlanok és nem csak az emberi dimenzió korlátai között mozognak.
Ilyen dolognak gondolom azt, hogy egy családban, egy gyülekezetben, egy társadalomban férfi vezetők szükségesek a dolgok jó előmeneteléhez. Mert azt látom, hogy Isten a történelem (ami a Bibliában van) során férfiakat hívott el ilyen feladatokra, s a három közül kettőnél kihangsúlyozta ezt konkrét tanításként, a harmadiknál meg nem volt miért kihangsúlyozni az akkor kor felfogása miatt (miszerint a nő alacsonyabbrenű, jelentéktelenebb volt, s nem is tevődött fel, hogy társadalmi vezető legyen).

3. Nem gondolom istentelenségnek, ha egy nő vezetői helyet tölt be, csupán annyit, hogy férfiak jobban illenek az ilyen helyekre.

 
Időpont: 2008. január 10. 9:08 , Blogger kiddos írta...

jo volt olvasni a margodat :)
ritkan vagyok kivancsi, de a fair-play es a nem szemelyvalogatas jegyeben szivesen bezabaltam volna a tobbi hozzaszoloknak szolo szilank reszleteidet :)

oszkar: az ember legyen ember. a mai ferfiakkal az a gond, hogy nem ferfiak. inkabb macho-k, pasik, hapsik... a meleg frontrol nem is apropozok. a mai vilagnak kellene egy olyan apai-anyait beleado hygienikus mental fel/ki-mosas.

 
Időpont: 2008. január 11. 2:43 , Blogger Éosz írta...

Oszkárnak:
Felvetett gondolataim közül egyedül arra válaszoltál, amire nem is kellett volna, vagyis hát az E. G. White-os ponttal kapcsolatos véleményed akkor lett volna érdekes, ha adventista lennél, ahogy - tévesen - gondoltam. Mivel nem vagy, éppen olyan lényegtelen és értelmetlen, mintha református létemre valaki velem akarna vitakozni mondjuk a szentekről vagy a Szűz Anyáról (a katolikus szemlélere gondolok), akikben úgysem hiszek. Ettől függetlenül meglepő volt számomra, hogy megkérdőjelezed egy keresztény vallás Bibliára alapozottságát, mert egyrészt ugyan melyik ember fiának áll jogában ilyesmit kijelenteni bármelyik, az övétől bármilyen mértékben különböző más vallásról, másrészt pedig én személy szerint úgy gondolom, hogy éppen az adventisa vallás áll a Bibliához legközelebb (E. G. White-ot leszámítva is, de most nem bocsátkozom részletekbe, mert nem ez a téma), ugyanakkor nem hiszem magamról, hogy én vagyok az Egyedüli és Tökéletes Igazság birtokosa, és nem merném kijelenteni, hogy egy másik vallás követői nem igazi keresztények, vagy nem a Bibliára alapozzák hitüket. Engedelmeddel: földi emberként ezt nemigen ítélhetjük mi meg, mert ez nem a mi dolgunk, és a keresztény ember magatartásához ennek semmi köze sincs. Beírásom többi részére (a lényegre) semmiféle ellenérvet nem hoztál fel, csak megismételted (nem tudom, hányadszor)az ezek (vagyis érvek)hiányában szerintem rögeszmének minősíthető gondolataidat, márpedig a beidegződött rögeszmékkel lehetetlen vitatkozni, úgyhogy a nők státuszára vonatkozó vitát én részemről lezártnak tekintem, hozzáfűzve, hogy nőként és férfiként egyaránt EMBERNEK és kereszténynek kellene lennünk, ami nem feltétlenül kötődik egyik vagy másik felekezethez. Pozitívumként értékelem viszont az utolsó mondatotad, és úgy vélem, hogy ez megérte a vitát. A polotika és vallás/egyház összefüggéseivel (vagy éppen össze nem függéseivel) kapcsolatos soraimat pedig továbbra is fenntartom.

Kiddos: bejegyzésed első részéhez azt jegyzem meg, hogy szó nincs semmiféle személyválogatásról, de nem is lehet, hiszen a Márta írásához hozzászólók közül senkit sem ismerek, tulajdonképpen még Mártát sem, tehát nincs milyen alapon "személyválogassak". Egyszerűen az történt, hogy azokra a gondolatokra reagáltam, amelyek olvasása továbbgondolásra ösztönözött, no, meg persze, a terjedelem is szerepet játszott. Hozzászólásod második részével tökéletesen egyetértek, akár kibővítve a nőkre is.

Kívánok mindenkinek jó hétvéget, és ha az esetleges hozzászólásokra nem fogok válaszolni, az azért lesz, mert nemsokára befejezem a munkát, és hétfőig nem lezekinternet-közelben, de akkor majd "visszatérek".

 
Időpont: 2008. január 11. 3:11 , Blogger Éosz írta...

Ja, és majd elfelejtettem: kiddos, én téged miért nem olvashatlak?!
:-)))))))))))))

 
Időpont: 2008. január 11. 3:46 , Blogger Laszlo írta...

Az igaz, hogy manapság a férfiak sokszor nem férfiak... Ez már a gondok másik oldala...

És Éosz:
A Biblia arra tanít, hogy nagyon értelmesen és gondosan vizsgáljunk meg mindent, s ítéljük meg magunknak, hogy mi illik a Bibliához, s mi nem.
Na, így tettem én az Adventista Egyházzal, s alaposan figyelve jutottam erre a következetésre.
Túl hosszadalmas volna belemenni a részletekbe, de ha érdekel, megteszem.

 
Időpont: 2008. január 11. 4:10 , Blogger Éosz írta...

Kedves Oszkár, nem látom értelmét, a "belemenésnek", mert nem ez volt a témánk, ez egy mellékszál. Ami a bejegyzés "vizsgálatra" vonatkozó részét illeti, engedelmeddel megjegyzem: szétcincált közhely, lerágozz csont és általánosság, amit akárki mondhat, és mond is, nemcsak te, és nemcsak a te szemléletedre alakalmazható.

 
Időpont: 2008. január 11. 8:00 , Anonymous Névtelen írta...

na, hálistennek a ref. egyház túljutott a Biblia szó szerinti értelmezésének problémakörén, mert különben még mindig azt kellene hinni, hogy a férfiaknak egyel kevesebb oldalbordája van, a kígyó tud beszélni, Széthnek a saját anyjától vagy testvérétől lett gyereke, Ádám 930 évig élt, az Éden egy kert és valahol létezik, a dinoszauruszok azért haltak ki, mert nem fértek be a bárkába, a világ teremtése pedig 6007 éve, egy csendes péntek délutánon történt.

 
Időpont: 2008. január 11. 8:36 , Blogger kiddos írta...

nelli: s mi van ha en csutortokot mondok? :) amugy en a laci papat szepen kivagnam a szoszekrol, meg az egyhazi szerepbol. legyen vagy politikus de nem lelkesz. hiszen Isten nem azt mondja, hogy hajra magyarok, hanem hajra ember. a 6007 mibol jott ki? :)

eosz: mert... az ember engem 2 felekeppen tud olvasni :) talald ki :)
a szemelyvalogatas idezojeles volta, mondatomban csak cikizes volt, s az en szojatekaimnak az eredmenye.

apropo: tok vicces az igazsagugyi miniszter kinevezese most lenn bukarestben :)

 
Időpont: 2008. január 11. 15:11 , Anonymous Névtelen írta...

kiddos: nosza, rajta. senki nem fogja le a kezed. de kíváncsi vagyok, hogy fogsz neki :)
a 6007 a Biblia titkos kódja. a jelenések könyvéből és a genezisből számoltam ki, valamint hozzáadtam a héber betűk számértékét és kivontam belőlük a görög betűk számértékét. köbgyökre emeltem, elosztottam a szavak számával és beszoroztam a szent hármas számmal, majd kivontam belőle a 12-t, ami az apostolok és a 12 törzs száma, hozzáadtam 1-et, mert ugye egy az Isten, elosztottam hattal, mert az angyaloknak hat szárnya van (és két kereke), hozzádatam a 144ezret, majd levontam belőle az oldalszámokat, a kéziratok és tekercsek számát. így jött ki a 6007.

 
Időpont: 2008. január 11. 15:15 , Anonymous Névtelen írta...

ja, nem mondhatsz csütörtököt, mert ha szó szerint vesszük a Bibliát, akkor a teremtés pénteken fejeződött be, mert utána jött a szombat, amin Isten pihent (és a szombat a zsidóknál péntek este kezdődik, tehát addigra minden kész volt, ádám bordája ki, asszony fel, vízcsobb, a jó és rossz tudásának fája,a mi csak madáchnál almafa, mert neki muszáj volt a görög mitológiát is belekeverni, ott pompázik valahol a mostani Irán területén)

 
Időpont: 2008. január 11. 16:34 , Blogger Laszlo írta...

Hát sajnálom, ha a református egyház elhagyta a Biblia szó szerinti értelmezését... Remélem, hogy nincs igazad...

 
Időpont: 2008. január 13. 22:03 , Blogger Éosz írta...

Nahát, Nelli, ez nem semmi! Gratulálok a matematikai "mutatványhoz", s ha rajtam múlna, Nobel-díjat adnék neked érte :-)))))))))))

 

Megjegyzés küldése

Feliratkozás Megjegyzések küldése [Atom]

<< Főoldal